Зад гърба

Зад гърба ми си;
там, съвсем тиха си…
Ако обърна глава настрани –
ще те видя… ли?
Не обръщам глава настрани,
не искам да създам липсата ти.
Изхърквам последния си дъх,
като пред умиране –
и се събуждам;
зад мен си,
тиха си.
И аз.

Зад гърба - худ. Габриела Цанева

по окосената поляна
стъпките ми –
избягалите птици
поезията запълва
липсите

„Зад гърба“ – една крачка към онази част от битието, която оставяме встрани, зад гърба. Но не като „загърбване“ и бягство, а като онова квантовомеханично ненаблюдение, което позволява едновременното съществуване на много възможни състояния.

„Зад гърба“ е сборник на безбрежието на онези случвания на поезията, източните литературно-естетически форми и живописта, чието „вплитане“ – във всеки смисъл на думата, променя очертанията на техните очаквания и пълнота. Един опит да намеря всичко неслучило се. Но не
неслучилото се пропуснато, а онова, което ще се случи в друго бъдеще, основано на едновременността в развитието на цялата гама от състоянията на дадения момент.
И да достигна до суперпозицията на всяко събитие, до всеки възможен път и осъществяване…“

Този текст подготвих за гърба на корицата на най-новата си поетична книга –
„Зад гърба“. И започнах да рисувам картина за лицето на корицата.
Нарисувах я – един неясен акварел,
един неясен силует… Подготвих корицата.
И продължих да рисувам, да търся…
Неуловимото, неуловеното…

Исках да видя и все не успявах – зад гърба, да погледна – лицето…Трябваше да намеря лицето, да се намеря…

Зад гърба - худ. Габриела Цанева


Реших, че съм успяла. Направих корицата с довършената картина.
И – доволна ти я показах… Бях постигнала пълнота.
Ти учудено ме погледна и каза:
-Но, защо направи това?! Защо се обърна? Защо фиксира мига??? Това вече не е „зад гърба“ – това е пред погледа ти. Ти уби суперпозицията…


Много трудно ми беше да обясня същността на този поетичен опит – чрез средствата да изкуството да достигна до същината на една от най-неинтуитивните, но най-пълни, ясни и доказани научни теории за обяснение на реалността – квантовата механика.
А колко лесно се оказа всичко – просто една довършена картина и нейното междинно състояние –онова, „зад гърба“ – което съдържа в себе си всяко бъдещо случване…

поглеждам лицето си в огледалото –
цялото
си ти
затварям очи –
когато ги
отворя ще съм друг
поглеждам лицето в огледалото –
аз ли съм?

Пулсът шуми в тила ми –
там,
зад гърба ми си…
… няма си…
И няма да се обърна…

Текст и картини: Габриела Цанева,

сп. „Картини с думи и багри“, бр. 4/2023

About Габриела Цанева

Габриела Цанева е български поет, писател и издател. Родена в Русе, завършва Математическа гимназия „Баба Тонка“ със специалност "програмиране". Дипломира се като инженер-химик в ХТМУ – София. Защитава дисертация, за което ѝ е присъдена научната степен „доктор" в областта на техническите науки. Работи като журналист във вестниците "Народно земеделско знаме" и "Земеделско знаме" и като гл. специалист по хроматографски анализ. По-късно завършва право и работи като адвокат в Софийската адвокатска колегия до 2019 г. От 2003 година е член на Сдружението на българските писатели. През 2012 г. става редактор във в. "Литературно земеделско знаме". През 2018 г. регистрира издателство gabriell-e-lit и започва да издава "Картини с думи и багри" - списание за литература и визуални изкуства. Библиография: Публикува в списание „Родна реч“, във вестниците „Век 21“, „Демокрация“, „Народно земеделско знаме“, „Земеделско знаме“, „Литературен форум“, "Труд", "Словото днес", "Литературно земеделско знаме", електронните списания "Литернет", "Нова социална поезия", "Нова асоциална поезия", "Хайку свят" и други. Публикувани книги - „Миналото в мен“ (документална повест, 1994, 2010, 2019, 2020) „Догонвам бягащия ден“ (стихосбирка, 1998, 2019) „Треви под снега“ (роман, 2000; 2020) „Реши се и ще си свободен“ (есета и стихове, 2001; 2020) „Заскрежени птици“ (стихосбирка, 2008; 2011) „Шофьори“ (новела, 2008) „Врабче върху антената“ (стихосбирка, 2010) „Светлата пътека към звездите“ (стихосбирка, 2010) „Искам себе си“ (хайбун, 2011; 2021) „Състояния“ (хайга, 2013; 2020) „Бурята сплита ръце“ (стихосбирка, 2016; 2021) „Високосният ден“ (лирика, 2018; 2020) „Живота в стих събрах“ (сборник, 2019; 2020) „Стъпки по пламъци“ (лирика, хайбуни 2019; 2020) "Толкова е рано" (роман 2020) "Оскъдни дни" (лирика, 2020) "Нощта на щурците" (лирика, хайбуни, хайга 2021), "Кръстопът на сънища" (лирика, хайбуни, хайга, 2022), "Зад гърба" (лирика, хайбуни, хайга 2023, 2024), "Живея със седем котки. Ренсаку 100 хайку" в съавторство с Димитър Анакиев (хайку, хайбун, 2023), "През погледа ми" (литературна критика, коментари, обзори, есета, 2023, 2024)
Публикувано на Импресия, Картина, Поезия, Представяне на книги и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар