Дигиталните картини на Di-Light

СВЕТЛИНАТА В ДИГИТАЛНИТЕ ИЗОБРАЖЕНИЯ НА Di-Light – коментар на Габриела Цанева

В началото на декември м.г. получих покана от Диана Георгиева да посетя нейна изложба в РБ „Любен Каравелов“ – Русе. Но не успях. Ето защо бях много щастлива, когато в началото на януари получих файл с дигитални картини на художничката и коментар.

Тук предлагам на читателите както текста на оригиналните бележки за използваните техники, така и моето усещане за произведенията като цялостно излъчване.

*

Диана Георгиева (Di-Light) се занимава с изкуство повече от две десетилетия.

Обича да експериментира, като смесва различни видове бои, например маслени и акрилни, пасти, контури, ебру[1] и други, за да обогати образите, които създава. Характерни за нея са ярките цветове и наситените образи. Вярва, че абстрактното изкуство дава възможност една картина да живее много животи, защото личното въображение на зрителя формира различни възприятия.

Създава няколко типа картини: картини върху платно, дигитални картини и смесени.

Винаги съм се вълнувала от онова, което стои на границата – именно там, на границата се случват интересните събития – все едно дали става дума за света на физическата реалност, за духовните граници, или границите в изкуството.

Защото границата е преход – от едно състояние в друго, то е онази неуловима промяна, която прави качеството различно.

Точно затова смесените техники в изобразителното изкуство са толкова привлека-телни – те дават свобода на автора и обещават неочаквани резултати.

Картини върху платно

Това е може би най-традиционната представа за картина, като продукт на живописта. Но дигиталната техника оставя своя отпечатък и върху изпълнените на платно изображения.

Те могат да бъдат предварително композирани с дигитални средства и след това „прерисувани“ върху платно с традиционни техники, но могат да бъдат и принтирани и след това, върху мастилата да се добавят допълнителни цветове, да се доизградят изображенията чрез различната плътност и текстура на боите, включително да се използват и други материали.

Коя от изброените техники е използвала художничката в представените кар-тини е трудно да се предположи. Или – може би е използвала нещо различно?

Диана Георгиева - Сърце

Сърце


Но – какво значение би имало това за любителя на изкуството, който иска да съпреживее красотата на променящите се форми и преливащите се багри…

Диана Георгиева - Пролетен цвят

Пролетен цвят


Диана Георгиева - Есенна палитра

Есенна палитра


Дори бързият преглед оставя впечатление за различна техника в изпълнението на четирите платна.

А по-внимателното вглеждане потвърждава това – в „Сърце“ и „Есенна палитра“ художничката гради изображенията и композицията с натрупване на цветовете и обемното им извайване. В „Пролетен цвят“ и „Танц в зелено“ – напротив, боите са леко нанесени, изображенията – изящни, почти прозрачни, което позволява на зрителя да надникне навътре, до самата плът на медията, върху която са положени.

Диана Георгиева - Танц в зелено и синьо

Танц в зелено и синьо


Дигиталното изкуство в творбите на Диана Георгиева (Di-Light)

Di-Light търси нестандартния и различен поглед както в традиционното изкуство, така и в дигиталните творби, които създава.

Наблюдават се два типа картини, които създава на компютър – „класически“, в които се използват дигитални версии на стандартните методи за рисуване – четки, моливи, маркери, акварелни, маслени и други бои, и „ дигитална геометрия“.

Лично за мен бе истинско откровение да се докосна до тези картини!

Използвала съм възможностите на дигиталните версии на четките и моливите, за да създавам колажи за някои от моите хайги – вложени снимки в картини, или изградени около снимка картини.

Но тези, представени от Диана Георгиева са нещо различно. Те са изцяло плод на дигиталната палитра! В тази селекция отново можем да откроим две основни групи – „Слънчеви пътеки“, „Зелена мъгла“ и „Рокля от светлина“, в които контурът, изграден с дигитален спрей създава особена ефирност на цялостната композиция. Дигитални четки и маркери очертават пътеките на залеза в „Чаша залез“ – почти прозирни, тези линии не разграничават отделните, предварително създадени фигури в композицията, а изграждат нови, следвайки фантазията на художника.

„Класически“ дигитални картини или по-скоро дигитални интерпретации

Тук образът се изгражда като върху съществуващ обект или част от него се полагат цветове с „дигитални“ четки, моливи, маркери и др.

Диана Георгиева - Слънчеви пътеки

Слънчеви пътеки     


Диана Георгиева - Чаша залез

Чаша залез


Понякога оригиналният обект се запазва и се обогатява от приложените цветове, форми и дебелина на нанесения слой като в трите картини по-долу:

Диана Георгиева - Зелена магия

Зелена мъгла


В други, обаче, се търси ефектът на изненадата и различната гледна точка:

Диана Георгиева - Чаши

Чаша кафе


„Чаша кафе“ е един своеобразен калейдоскоп, изграден от повтарящи се образи, вложени един в друг. Тук авторът е изградил картината изцяло от тези замайващи фрактали, които – съвсем случайно, съвсем безредно сякаш, са разкъсани от безструктурни ленти, които им дават свобода и по този начин ги извеждат от кръговрата на повторяемостта.

Тук, и в следващата картина – „Бутилка шампанско“, както и в „Чаша залез“, дигиталните инструменти оставят следи, които напомнят на пастели и моливи. Те свободно допълват изображенията, като подчертават тяхната лекота, давайки повече „въздух“ на общата конструкция.

Защото става дума за напълно измислени, несъществуващи другаде, освен във въображението на художника образи!

Диана Георгиева - Рокля от светлина

Рокля от светлина


Диана Георгиева - Бутилка шампанско

Бутилка шампанско


Дигитална геометрия

Тук имаме един повтарящ се образ, който се променя, приемайки различни геометрични форми и създава нова нестандартна реалност.

Диана Георгиева - Мост

Мост


Силна роля играе фонът, който също може да добави ново усещане за промяна и неочаквана изненада.

Диана Георгиева - Розов цвят

Розов цвят


За тези картини е трудно да се направи коментар; при тяхното възприемане не може да се намери място за коментар.

Те омагьосват с многоцветието си, със странните форми и хрумвания на художника, който ги съчетава в неповторими комбинации. Понякога е най-добре да замълчим и – просто да се насладим на красотата!

Диана Георгиева - Есен в планината

Есен в планината


Диана Георгиева - Танцувай с мен

Танцувай с мен


Диана Георгиева - Мъгла в сърцето

Мъгла в сърцето


Комбинация от двата вида картини – или – коктейл от класика и дигиталност

При тези творби снимка на картина върху платно е вплетена в дигитален сюжет и заживява своя нов живот.

Диана Георгиева - Розова жена

Влюбена жена


Много изящество и красота има в тях, много въображение във вложените форми.

И е много, много трудно в новото дигитално изображение да бъдат открити следите на класическата живопис в крайния дигитален продукт.

Мога да кажа само, че общото впечатление е за цялостна, предварително обмислена и добре изпълнена творба.

Диана Георгиева - Жълти пеперуди

Жълти пеперуди

Диана Георгиева - Морска въртележка

Морска въртележка


В заключение ще кажа, че срещата ми с дигиталното изкуство на Диана Георгиева за мен бе истинско откровение, но и вдъхновение!

Да разгледам, да почувствам, да надникна „отвъд“ обикновеното зрителско „поглеждане към“ и „наслаждаване на“, за да достигна до дълбината на творческия процес, до макар и чисто техническото разгадаване на етапите от „акта на сътворението“… да, това беше вълнуващо приключение, което ме изпълни с изненади и ми даде нови творчески идеи.

Като любител на изкуството, като художник и редактор на списание за изкуство мога само да възкликна – „Благодаря за споделената красота, Di-Light“!

И – на добър път!


[1] техника за рисуване върху водна повърхност и прехвърляне на създаденото цветно изображение върху хартия/плат. 

Габриела Цанева, сп. „Картини с думи и багри“, бр. 1/2024

About Габриела Цанева

Габриела Цанева е български поет, писател и издател. Родена в Русе, завършва Математическа гимназия „Баба Тонка“ със специалност "програмиране". Дипломира се като инженер-химик в ХТМУ – София. Защитава дисертация, за което ѝ е присъдена научната степен „доктор" в областта на техническите науки. Работи като журналист във вестниците "Народно земеделско знаме" и "Земеделско знаме" и като гл. специалист по хроматографски анализ. По-късно завършва право и работи като адвокат в Софийската адвокатска колегия до 2019 г. От 2003 година е член на Сдружението на българските писатели. През 2012 г. става редактор във в. "Литературно земеделско знаме". През 2018 г. регистрира издателство gabriell-e-lit и започва да издава "Картини с думи и багри" - списание за литература и визуални изкуства. Библиография: Публикува в списание „Родна реч“, във вестниците „Век 21“, „Демокрация“, „Народно земеделско знаме“, „Земеделско знаме“, „Литературен форум“, "Труд", "Словото днес", "Литературно земеделско знаме", електронните списания "Литернет", "Нова социална поезия", "Нова асоциална поезия", "Хайку свят" и други. Публикувани книги - „Миналото в мен“ (документална повест, 1994, 2010, 2019, 2020) „Догонвам бягащия ден“ (стихосбирка, 1998, 2019) „Треви под снега“ (роман, 2000; 2020) „Реши се и ще си свободен“ (есета и стихове, 2001; 2020) „Заскрежени птици“ (стихосбирка, 2008; 2011) „Шофьори“ (новела, 2008) „Врабче върху антената“ (стихосбирка, 2010) „Светлата пътека към звездите“ (стихосбирка, 2010) „Искам себе си“ (хайбун, 2011; 2021) „Състояния“ (хайга, 2013; 2020) „Бурята сплита ръце“ (стихосбирка, 2016; 2021) „Високосният ден“ (лирика, 2018; 2020) „Живота в стих събрах“ (сборник, 2019; 2020) „Стъпки по пламъци“ (лирика, хайбуни 2019; 2020) "Толкова е рано" (роман 2020) "Оскъдни дни" (лирика, 2020) "Нощта на щурците" (лирика, хайбуни, хайга 2021), "Кръстопът на сънища" (лирика, хайбуни, хайга, 2022), "Зад гърба" (лирика, хайбуни, хайга 2023, 2024), "Живея със седем котки. Ренсаку 100 хайку" в съавторство с Димитър Анакиев (хайку, хайбун, 2023), "През погледа ми" (литературна критика, коментари, обзори, есета, 2023, 2024)
Публикувано на Представяне на изложби и тагнато, , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар