Австралийска графика

СБОРНА ИЗЛОЖБА НА АВСТРАЛИЙСКАТА ГРАФИКА – 9-ТО МЕЖДУНАРОДНО ТРИЕНАЛЕ НА ГРАФИКАТА В СОФИЯ

Лично за мен най-голям интерес представляваше сборната изложба на австралийската графика. Очаквах с нетърпение срещата с изкуството на тези тъй отдалечени в географско отношение творци и тя не ме разочарова. Зашеметяващо е разнообразието на представените произведения.

Изображенията в творбите на различните автори, цветовите решения, използваните графични техники за постигане на желаните ефекти и форми…

австралийска графика

В експозицията най-ярко се открояват произведенията, в които доминира влиянието на традиционното изкуство на коренното австралийско население.

австралийска графика

Примитивизмът, като изразно средство и естетика, очарова както при изобразяването на човешки фигури и групи, така и в по-сложни, абстрактни композиции, градски пейзажи и инсталации.

австралийска графика

Впечатляват приложно-декоративните отпечатъци, в които можем да проследим елементите на аборигенското светоусещане. Зрителят се прехласва пред абстрактните фигури, оформени чрез точки, петна и линии, които изграждат кръгове, спирали и вълни, така характерни за централни-те пустинни райони на австралийския континент. За разлика от колорита на древните, съвременните творци не  се ограничават до четирите най-използвани от предците цветове – червен, жълт, бял и черен, а правят комбинации между тях, за да намерят своето равновесие в днешния ден.

австралийска графика

Липсата на реализъм в примитивистичното изкуство хармонира със съвремен-ните търсения на модернизма, а техниките за изобразяване на магични символи и заклинания, които са част от културата на местното население често са именно графични техники.

Казват, че истинското, дълбоко символно значение на картините на абориген-ските художници е невъзможно да бъде разбрано от човек, който не познава културните традиции на общността и това, вероятно е вярно. Но красотата и майсторството не се нуждаят от превод:

австралийска графика

Много изящество в линиите и точките, създаващи мащабна картина – един сън, сбъднат в овеществената форма на отпечатък върху хартия… Мащабна история, закодирана с пестеливо използване на черното и бялото… къде ни води?

австралийска графика

В тези концентрични кръгове и линии, като от дактилоскопски отпечатък, зрителят може да потъне…

Една изключителна графика, изпълнена със смесена техника – акватинта, открито ецване и вискозна лента е „Автопортрет“ на Брет Нанъп. Тук, характерните петна и точки, идват от откритото ецване, с което се сваля повърхностния слой на плаката, но основното въздействие на гра-фиката идва от композицията, в центъра на която е автопортретът – потъващ, изчезващ образ – като в сън или черна дупка…

австралийска графика, Брет Нанъп, автопортрет

Брет Нанъп, Автопортрет


На пръв поглед, напълно различна, сякаш освободена от тежестта на хилядо-летната изолация на континентална Австралия е тази пейзажна графика. Но, ако се вгледаме, ще видим и усетим както въздействието на точките и линиите, които изграждат реалистичните очертания на гора, така и обърнатия символ V, лежащ върху листа като захвърлен връх на стрела.

австралийска графика

Ще завърша този кратък обзор на австралийската изложба с едно изображение, което изглежда чуждо на общата естетическа рамка, постигната от куратора с подбора и експозицията на творбите.

Но тази графика на Тони Албърт говори и нейният глас е чист и ясен – едно кървящо сърце, едно кървящо око… Като сълза, като разкъсана река тече червеното по медията, увиснала на стената… Толкова невероятно освободено изображение! Използвана е смесена техника – офорт и акватинта, при който металната плоча се поръсва с колофон, след което се разяжда чрез киселина.… Но как металът е дал свобода на цветовете върху отпечатъка?

В това е тайнството на изкуството.

австралийска графика, Тони Албърт, Поздрави от Апин

Тони Албърт, Поздрави от Апин

Габриела Цанева,

редакционен коментар, сп. „Картини с думи и багри“, бр. 4/2023 г.

About Габриела Цанева

Габриела Цанева е български поет, писател и издател. Родена в Русе, завършва Математическа гимназия „Баба Тонка“ със специалност "програмиране". Дипломира се като инженер-химик в ХТМУ – София. Защитава дисертация, за което ѝ е присъдена научната степен „доктор" в областта на техническите науки. Работи като журналист във вестниците "Народно земеделско знаме" и "Земеделско знаме" и като гл. специалист по хроматографски анализ. По-късно завършва право и работи като адвокат в Софийската адвокатска колегия до 2019 г. От 2003 година е член на Сдружението на българските писатели. През 2012 г. става редактор във в. "Литературно земеделско знаме". През 2018 г. регистрира издателство gabriell-e-lit и започва да издава "Картини с думи и багри" - списание за литература и визуални изкуства. Библиография: Публикува в списание „Родна реч“, във вестниците „Век 21“, „Демокрация“, „Народно земеделско знаме“, „Земеделско знаме“, „Литературен форум“, "Труд", "Словото днес", "Литературно земеделско знаме", електронните списания "Литернет", "Нова социална поезия", "Нова асоциална поезия", "Хайку свят" и други. Публикувани книги - „Миналото в мен“ (документална повест, 1994, 2010, 2019, 2020) „Догонвам бягащия ден“ (стихосбирка, 1998, 2019) „Треви под снега“ (роман, 2000; 2020) „Реши се и ще си свободен“ (есета и стихове, 2001; 2020) „Заскрежени птици“ (стихосбирка, 2008; 2011) „Шофьори“ (новела, 2008) „Врабче върху антената“ (стихосбирка, 2010) „Светлата пътека към звездите“ (стихосбирка, 2010) „Искам себе си“ (хайбун, 2011; 2021) „Състояния“ (хайга, 2013; 2020) „Бурята сплита ръце“ (стихосбирка, 2016; 2021) „Високосният ден“ (лирика, 2018; 2020) „Живота в стих събрах“ (сборник, 2019; 2020) „Стъпки по пламъци“ (лирика, хайбуни 2019; 2020) "Толкова е рано" (роман 2020) "Оскъдни дни" (лирика, 2020) "Нощта на щурците" (лирика, хайбуни, хайга 2021), "Кръстопът на сънища" (лирика, хайбуни, хайга, 2022), "Зад гърба" (лирика, хайбуни, хайга 2023, 2024), "Живея със седем котки. Ренсаку 100 хайку" в съавторство с Димитър Анакиев (хайку, хайбун, 2023), "През погледа ми" (литературна критика, коментари, обзори, есета, 2023, 2024)
Публикувано на Представяне на изложби, Рецензии и тагнато, , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар